Programmaverantwoording

Programmaplan

2.1.2.3 Indicatoren

Strategisch doel 1:
In 2026 hebben we een beter werkend ecosysteem waardoor onze kwetsbare inwoners zich beter redden met minder hulp van de overheid en mentaal weerbaarder en veerkrachtiger zijn.

Trends
De cijfers in figuur 1 geven per half jaar - weliswaar met een vertraging van een jaar - weer
hoe groot het percentage jongeren is dat jeugdhulp gebruikt. In de eerste helft van 2023 was dit 12,9%. Het is onze ambitie om in 2026 een dalende trend in gang gezet te hebben.


Figuur 1 Jongeren met jeugdhulp

Voor de andere tabellen: Strength and Difficulties Questionnaire (=SDQ) - score kinderen en jeugd, veerkracht volwassenen en ervaren regie en percentage eenzaamheid volwassen en jeugd zijn nog geen nieuwe onderzoeken beschikbaar, zoals reeds in de perspectiefnota aangegeven. Deze kunnen dan ook niet worden weergegeven.

Operationele cijfers

Startwaarde 2022

2023

Bron

1.Aantal deelnemers algemene voorzieningen

836

986

Mensdoormens, Avedan

2.Aantal deelnemers ontmoetingsplaatsen

10240

16322 

KomErbij, Avedan

1] betreft de voorzieningen Mens door mens, persoonlijke coach, bemoeizorg en schoolmaatschappelijk werk
2] betreft deelnemers aan de ontmoetingsdagen van KomErbij, Never2beAlone, wijkkamers

Het totaal aantal deelnemers aan de algemene voorzieningen en ontmoetingsplaatsen is toegenomen met 56%. Dit is mede te danken aan een toename van deelnemers bij Mens doorMens, meer wijkkamers en de nieuwe ontmoetingsplek op de begraafplaats.

Rijkere verantwoording

Mens door Mens

Vrouw, Manuela, 36 jaar

Op welke manier heb jij Mensdoormens (MDM) gevonden: omdat ik Chantal persoonlijk kende, Chantal heeft mij uitgenodigd bij de opening van Mensdoormens

Wat haal jij bij Mensdoormens: de cursussen, weer meedoen in de groep, angst overwinnen om in een groep te gaan, gezonde keuzes, zelfwaardering, vriendschap, gesprekken met Sandra, bewust worden van keuzes die je maakt.

Wat breng jij bij MDM: eigen ervaring waar ik anderen mee kan helpen, ik geef training, ik help een collega vrijwilliger met het bijspijkeren van haar computervaardigheden, leuke gesprekken met mensen die bij MDM komen, ik draag mijn steentje bij in het huishouden van MDM. Ik ga straks helpen bij het uitschrijven van werkprocessen bij MDM.

Vangnet: De gesprekken met Sandra hebben mij heel erg geholpen in mijn persoonlijk functioneren waardoor ik ook makkelijker contact kon maken met andere mensen. In een moeilijke situatie met mijn ex ervaar ik steun bij 2 mensen bij MDM, hiervoor kon ik mijn verhaal eigenlijk niet kwijt bij andere mensen omdat zij zich niet op deze manier om mij bekommerden. Ondanks dat ik het heel moeilijk vond in het begin om de stap te maken naar MDM ben ik blij dat ik toch de stap gemaakt heb. Ik ben weer wat vrolijker, dat betekent echt veel voor mij. Voor ik bij MDM kwam zat ik er namelijk best wel doorheen dat het eigenlijk allemaal niet meer hoefde voor mij.
Voor ik bij Mensdoormens kwam had ik helemaal geen mensen om mij heen. En omdat ik geen netwerk/vangnet had hebben mijn kinderen er eigenlijk ook last van. Ik probeer er altijd wel iets moois van te maken maar met de feestdagen waren wij alleen. Ze missen op deze manier ook een hoop gezelligheid. Ik hoop dat het komende feestdagen anders gaat, bij MDM zie ik meer mensen die alleen zijn, misschien kunnen we samen iets doen.

Netwerk: Ik was best boos en toen heb ik met Anna gesproken en Anna stuurde mij later nog een berichtje om te vragen hoe het met mij ging, Janneke en Sandra doen dat ook, dat geeft mij het gevoel dat er iemand is die zich om mij bekommert en dat ik gezien en gehoord word. Ik weet nog met de rechtszaak dat er eigenlijk geen mensen zijn die met mij mee gaan en ik was eigenlijk verbaasd dat Janneke met mij mee ging. Zo sta ik er niet alleen voor en ook fijn om te merken dat er nog zulke mensen bestaan.
Het netwerk hiervoor kon ik wel aangeven dat ik een probleem had maar 3 uur later of de volgende dag of de volgende week stond ik nog steeds met hetzelfde probleem.

Tot je recht komen: Voor mijn gevoel zijn er doorgroei mogelijkheden bij MDM, eerst als deelnemer, dan als co-trainer, nu als trainer. En ik ga straks weer naar school voor mijn certificaat ervaringsdeskundige. Op persoonlijk vlak leer ik heel veel en leer ik mijn angsten te overwinnen. Tijdens de cursussen heb ik ook weer gesprekken met andere mensen en hoop ik dat ik anderen ook weer help.

Hoe was dit voordat je bij Mensdoormens kwam: Toen was mijn enige recht het aanrecht. Ik zat alleen maar thuis en zorgde voor de kinderen. Ik kwam alleen buiten voor boodschappen of de kinderen.
Groei: Het eerste wat ik leerde bij MDM was de drempel over te komen en mij te mengen in een groep om vervolgens ook mee te praten. Wanneer ik mijzelf vergelijk met een jaar geleden dan ben ik nu anders dan een jaar geleden. Ik ben op persoonlijk vlak gegroeid en de persoonlijke groei is voor mij eigenlijk ook het belangrijkste. Voordat ik bij MDM kwam stond mijn groei stil. Iemand gaf mij laatst terug dat ik nu van binnenuit straal vergeleken bij een jaar geleden.

Zelfregie: Het helpt vooral in het oefenen. Het oefenen van basisvaardigheden. Manuela begint te lachen, ik vraag haar waarom ze lacht. Ze geeft aan dat zij zich schaamt dat ze eigenlijk vaardigheden mist in het dagelijks leven die voor anderen eigenlijk heel normaal zijn. Zij geeft aan dat zij het fijn vindt dat er bij MDM een veilige plek is om te oefenen en dat zij dit niet in de supermarkt hoeft te doen. "Het is heel mooi dat ik bij MDM als bang klein muisje binnen mocht komen en dat er niemand oordeelt, of je nu een goede of slechte dag hebt.
Voordat ik bij MDM kwam deed ik alleen de noodzakelijke dingen voor de kinderen en dacht ik nooit aan mijzelf. Nu ik bij MDM kom maak ik meer keuzes voor mijzelf."

Herstel: Het is nu meer zo dat ikzelf meer op de voorgrond ben dan mijn problemen. Nu ik erover kan praten zorgt dit ervoor dat mijn problemen naar de achtergrond verdwijnen.
Voor ik bij MDM kwam kon ik nooit ergens over praten en daarom bleven de problemen op de voorgrond. Ik heb nu andere bezigheden waardoor mijn focus is verplaatst en de problemen ook meer op de achtergrond zijn gekomen.

Ontmoetingsplek begraafplaats 't Groenedael
De bezoekers op de begraafplaats herkennen elkaars verhaal, de eenzaamheid en het verdriet. Alleenwonende bezoekers vinden het fijn om hun verhaal en hun verdriet te kunnen delen met lotgenoten, die begrijpen het beter.

“Het gemis blijft maar het is fijn dat ik er met iemand over kan praten die dat gevoel kent.”

“Fijn dat ik het verdriet kan delen, ook als is het lang geleden, blij dat ik er nog over praten kan.”

 
“Nadat ik het bloemetje op het graf van mijn man heb gelegd, kan ik mijn emoties en gevoelens bij de mensen kwijt anders neem ik het mee..”

“Ik heb in elk geval een luisterend oor, ik kan mijn verhaal hier kwijt en voel me niet meer zo eenzaam.”

“Hier kan ik mijn verhaal kwijt, de mensen op de begraafplaats hebben hetzelfde (verlies) meegemaakt..”

“Het is een veilige vertrouwde plek, ze luisteren naar je. Niet van: daar heb je haar weer..”

Schoolmaatschappelijk werk
Schoolmaatschappelijk werk wordt ingezet op de voorschool, op alle basisscholen en binnen het voortgezet onderwijs. Het schoolmaatschappelijk werk is er voor de leerlingen, ouders en de school. Bij School Maatschappelijk Werk (SMW) kunnen ouders en leerkrachten terecht als ze zien dat een leerling niet zo goed voor zichzelf opkomt, moeite heeft om vrienden te maken of zich op school niet goed kan concentreren door problemen thuis.
De Schoolmaatschappelijk werker is al verbonden aan de school. Hij of zij gaat in gesprek met ouders of school om samen te bekijken waar de problemen liggen en welke stappen gezet kunnen worden om tot een oplossing te komen.

  • In het jaar 2023 heeft Avedan 419 leerlingen/ouders ondersteund. Door de NPO middelen is extra inzet van SMW in Almelo. Voordeel hiervan is dat ze meer aanwezig zijn binnen de scholen, beter zichtbaar zijn en sneller gevonden worden. De inzet heeft ervoor gezorgd dat 2 keer zoveel leerlingen/ouders geholpen zijn.
  • Op alle scholen wordt nauw samengewerkt met IB-ers en schoolondersteuners en wordt aangesloten bij overleggen. SMW-ers worden aangesloten bij de SOT’s (Schoolondersteuningsteams) en de HIA’s (Handelingsgericht Integraal Arrangeren) in de scholen. De SMW-ers zijn betrokken geweest bij 64 HIA’s.
  • Leerkrachten en ouders geven aan dat kinderen/jongeren beter in hun vel zitten en sociaal vaardiger worden.
  • Doorverwijzingen naar geïndiceerde zorg kunnen worden voorkomen, doordat kinderen handvatten geboden worden die zij nodig hebben bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Vanuit het SMW worden ook groepsbijeenkomsten aangeboden. Zo zijn er 2 Sociale vaardigheidstrainingen gegeven binnen Almelo. Ook op aangeven van de school worden dergelijke trainingen verzorgd. Ook worden On the Road trainingen gegeven voor groep 8 om de overgang naar de middelbare school te vergemakkelijken. Leren in een kleine groep werkt goed: het is veilig, je bent met lotgenoten, kinderen maken makkelijker contact met elkaar, trekken met elkaar op en leren van elkaar.
  • Indien nodig wordt ondersteuning binnen voorliggende voorzieningen geadviseerd.
  • De SMW-ers zijn geschoold en het vakmanschap wordt steeds verder vergroot. Dit jaar door een training Kids Skills (methodisch werken).

Reacties van leerlingen:

‘Ik wil jou bedanken omdat je zo goed naar me luistert. Je bent lief’.
Tekst bij cadeautje van een leerling/ouders (7 jaar)

‘Jij hebt altijd in mij geloofd. Dat was belangrijk voor mij. Wil je op de diploma-uitreiking komen?’
Leerling voortgezet onderwijs tegen Schoolmaatschappelijk werker.

Strategisch doel 2:
Onze inwoners zijn zich bewuster van de noodzaak om gezond en vitaal te leven.

Trends
Zoals in de perspectiefnota 2024 aangegeven komen voor de trends slechts op een beperkt aantal momenten nieuwe gegevens beschikbaar. Daarom kunnen we er in deze jaarverantwoording geen nieuwe informatie over geven.

Operationele cijfers

Startwaarde 2022

2023

Bron

Aantal deelnemers sportspektakel, IKC actief, ouder- en kindgym en leefstijlbevorderende activiteiten1

1296

1474 

Sportbedrijf, Avedan en de Klup

1] betreft o.a. de leefstijlmakelaar, Klup Gezond, Game eet en match en Fief worden en fief blijven

Het aantal deelnemers aan leefstijlbevorderende activiteiten is gestegen met 14%.

Rijkere verantwoording

FestivAlmelo
In 2023 hebben maar liefst 6.620 kinderen deelgenomen aan FestivAlmelo. Een toename van meer dan 2.000 deelnemers ten opzicht van 2022. De stijging is met name te verklaren omdat FestivAlmelo is uitgebreid naar zowel de herfstvakantie en de kerstvakantie, en bij de deelnemende scholen aan "school en omgeving". Favoriete activiteiten zijn sport (voetbal), koken en tekenen.

Scheiden zonder schade

Eind 2023 zijn we gestart met een online campagne voor Scheiden zonder schade. De campagne voorziet duidelijk in een behoefte: de eerste twee advertenties van de campagne hebben maar liefst een bereik gehad van 28.194 voor "Scheiden doe je niet alleen" en 17.389 voor "Scheiden kan ook simpel". Op social media gaan we al richting de 500 volgers.

Villapinedo

Najaar 2023 konden we door een nieuwe samenwerking met Villapinedo aan onze volwassen inwoners een gratis online cursus aanbieden over waar je voor je kind rekening mee moet houden als je gaat scheiden. En voor onze kinderen konden we een vrijwillige buddy aanbieden. In een paar maanden tijd hebben al 27 ouders online trainingen gevolgd en hebben 9 kinderen zich aangemeld voor een buddy.

Game, Eet & Match - Senioren ontdekken bewegen en games
Voor de 60-plussers zet De Klup Twente onder meer haar eigen gamecentrum FUN-IE-FIT in. Ze biedt daar twee activiteiten: Fief worden en fief blijven en Game, Eet & Match. Fief worden is een wekelijks uurtje actief gamen om aan de conditie te blijven werken. De activiteit is geschikt voor iedereen: senioren met een heel matige conditie tot heel vitale deelnemers.
Game, Eet en Match dient twee doelen: het biedt senioren de kans om een keer per maand te komen gamen, maar ook om nieuwe leeftijdgenoten te leren kennen. Daarom begint GEM met een gezellige ontvangst met koffie en lekkers, daarna gaat iedereen gamen en aansluitend krijgen de deelnemers een heerlijke, warme driegangenlunch. Elke maand doen inmiddels dik in de 70 senioren in 6 groepen mee aan Game, Eet & Match. Een stijging van 40% t.o.v. het afgelopen jaar. De leeftijden lopen uiteen van 65 tot en met 93 jaar.
Soms is de start aarzelend en moeten deelnemers even wennen, maar heel vaak luidt het oordeel: ‘Ik had niet gedacht dat het zo leuk zou zijn’. Deelneemster Truus Klein Nagelvoort van het eerste uur geniet nog steeds met volle teugen: ‘Ik heb hier altijd het gevoel dat ik jarig ben.’
Fysiek gamen blijkt voor senioren dé perfecte manier van bewegen. Dat constateerde ook ‘hersenprofessor’ Erik Scherder na een bezoek aan het FUN-IE-FIT. De games op grote schermen kunnen door iedereen worden beoefend, hoe broos iemand ook is of hoe slecht ter been ook. Een game past z’n tempo aan de speler aan. De fitte gamer kan flink bewegen en stevig trainen, de voorzichtige deelnemer kan het op zijn of haar tempo en verrast zichzelf soms over wat hij of zij nog kan. Maar iedereen kan meedoen met bijvoorbeeld het skiën, tennissen, boksen, bowlen, doodle jumpen en al die andere games. Bovendien is het een vrolijke boel tijdens het gamen: de schaterlachen rollen veelvuldig door de zaal. Over het bedienen van de games hoeven deelnemers zich niet druk te maken, dat doen gamecoaches voor ze. Voor mensen in een rolstoel is er inmiddels ook een mooie oplossing: zij kunnen gamen vanuit hun stoel op de beleeftafel òf kunnen ervaren wat allemaal mogelijk is met de VR bril.

Strategisch doel 3:
Onze 0-23 jarige Almeloërs groeien gezonder en vitaler op en ze ontwikkelen hun talenten beter.

Trends
Ondanks dat we, vanwege het feit dat we pas net volop begonnen zijn met de Rijke schooldag, nog geen effect kunnen hebben bereikt op het leiden tot beter passende schooladviezen vanuit het basisonderwijs, geven we deze toch weer.
De tabel laat het schooladvies zien van de deelnemende scholen ten opzichte van het schooladvies van de overige scholen in Almelo.
Met als ambitie om de verschillen in schooladviezen tussen de deelnemende scholen aan School en Omgeving (de Rijke Schooldag) en de overige scholen in Almelo te verkleinen (de percentages tussen de twee balken zouden dan meer met elkaar overeen moeten gaan komen). Nu zien we nog dat op de scholen die deelnemen aan de rijke schooldag veel meer verwezen wordt naar VMBO BL, VMBO BL/KL en VMBO KL en veel minder verwezen wordt naar het VWO.


Figuur 2. Schooladviezen Rijke Schooldag scholen (2022/2023)

Operationele cijfers

Startwaarde (2021/2022)

2022/2023

Bron

Aantal deelnemers School en Omgeving

751

2.617 

Avedan

Rijkere verantwoording

School en omgeving
Samen met de lokale coalitie dragen we bij aan de ontwikkeling van kinderen. Bekijk het filmpje van de
Rijke Schooldag op OBS De Step.

Twee leerlingen uit groep 6 van basisschool Step!:
“Ik wist niet dat De Rijke schooldag zooooo leuk is!”
“Koken is nog leuker, omdat je zelf iets maakt en opeet!”
“De theaterlessen zijn superleuk en grappig!”
“Bij handvaardigheid leer je van alles!”
“Ik wist niet dat Mad Science zo leuk zou zijn. Maar nu ik mee heb gedaan, weet ik dat het superleuk is.”
“Ik vind de Rijke Schooldag een feestje!”
“Op school leren we veel, maar met de Rijke Schooldag nog meer en is het leuk!”

Bieb op school
“Bijna 30 peutergroepen Almelose kinderopvang ontvangen collectie van 60 boeken
Eigen bibliotheek bij kinderopvang bevordert leesplezier bij peuters
In Almelo krijgen 29 peutergroepen in de kinderopvang een boekencollectie van 60 kinderboeken. “Hiermee geven we samen met de bibliotheek een belangrijke impuls aan het voorleesplezier bij peuters”, geeft wethouder Eugène van Mierlo aan. Vandaag werd de eerste collectie met de bibliotheekbakfiets afgeleverd bij peuteropvang De Verfdoos aan de Jacob van Campenstraat. Daar las de wethouder samen met pedagogisch medewerkers voor uit De rommelige reus.”

Deze pagina is gebouwd op 08/02/2024 11:22:28 met de export van 08/02/2024 11:15:59