Programmaverantwoording

Programmaplan

2.1.6.1.1 Verbeteren van de leefbaarheid (sociaal en fysiek) in heel Almelo

Doelstellingen en activiteiten

Omschrijving

Stimuleren en faciliteren van bewoners-initiatieven

In 2023 ondersteunden we 115 bewonersinitiatieven. We hielpen initiatiefnemers met advies, kennis, het werven van vrijwilligers om het initiatief te realiseren, het creëren van draagvlak in de buurt, met materiaal of met geld.
Enkele voorbeelden zijn de pluktuin Schelfhorstpark, bloembakken en burendag in de Parallelweg, het Lentefestival in het Nieuwstraatkwartier en geveltuintjes op verschillende plekken in de stad.

Opzetten online platform bewoners-initiatieven.

Met een online platform voor bewonersinitiatieven willen we inwoners stimuleren nieuwe initiatieven te ontwikkelen en hen op een laagdrempelige wijze betrekken bij het besteden van een deel van de wijkbudgetten. Ook willen we inwoners betrekken die we normaal niet bereiken. In 2023 zijn online platformen van verschillende gemeenten bekeken. Voor Almelo is gekozen voor het online platform dat onder andere gebruikt wordt in de gemeente Ede (www.ededoet.nl).
In 2023 zijn we begonnen met de (interne) implementatie. In 2024 starten we met een pilot in de wijken Windmolenbroek en Sluitersveld.

Opstellen richtlijnen besteding wijkbudgetten

De richtlijnen voor de besteding van de wijkbudgetten zijn geactualiseerd en vastgesteld door B&W. De nieuwe richtlijnen sluiten beter aan bij de werkvelden van ‘leefbare wijken en dorpen’.

Onderzoek wijkraden/wijkplatforms

We schreven een notitie over de huidige stand van zaken en de doorontwikkelingsmogelijkheden van wijk- en dorpsraden in onze gemeente. We spraken met wijk- en dorpsraden, wijkondersteuners en andere gemeenten. De wijkraden zijn vaak geen afspiegeling van de inwoneropbouw in de wijk. Toch worden de huidige wijk- en dorpsraden in de gemeente Almelo waardevol gevonden. Geadviseerd wordt de huidige wijk- en dorpsraden in Almelo te blijven ondersteunen maar als gemeente niet te investeren in het opzetten van nieuwe wijkraden. Uit de verschillende gesprekken blijkt dat inwoners tegenwoordig liever iets op projectbasis doen en/of  iets dat aansluit bij de eigen interesse. Het is daarom logischer om hier op in te zetten.

Aanpak van onderop

In de wijken en dorpen werken we vanuit een aanpak van onderop. We gaan hierbij uit van de talenten en kwaliteiten die in een wijk aanwezig zijn. We starten vanuit wat er al is en bouwen dit verder uit vanuit de prioriteiten van de wijk. Hieronder een aantal voorbeelden van gestarte aanpakken.

In de Boomplaats (Ossenkoppelerhoek) is gestart met de ABCD-methode. Asset Based Community Development (ABCD) is het proces dat mensen samenbrengt om in hun buurt, wijk of dorp zelf en samen verandering teweeg te brengen.
In de Riet begonnen we samen met het programma Sociaal en Vitaal met het voorbereiden van het Leeflab. Door problemen en life-events als signaleringsmoment te zien voor opvolgende problemen, maken we kwetsbaarheid van mensen voorspelbaar. Door op het juiste moment met de juiste persoon de juiste ondersteuning aan te bieden voorkomen we leed en kosten.
In Wester Sluitersveldlanden betrokken we bewoners bij het kiezen van een nieuw speeltoestel. En organiseerden we meerdere buurtgesprekken over buurtverbetering. Hieruit ontstond een geveltuintjesactie en een groepje bewoners dat gemeentegroen adopteerde. Bewoners waren erg enthousiast om buurtgenoten (beter) te leren kennen. En er is een nieuwe activiteitengroep ontstaan die een aantal keren per jaar een activiteit voor de wijk organiseert.
In Aadorp kijken we waar we Dorpscoöperatie Aadorp kunnen helpen met het realiseren van de ambities uit hun DorpsAmbitiePlan.

Realiseren van een wijkaccommodatie voor elke wijk of dorp

Het college wil investeren in de leefbaarheid in de wijken, buurten en dorpen. Belangrijk hierbij is dat er een plek voor ontmoeting is, met als uitgangspunt dat iedere wijk een eigen wijkaccommodatie heeft. In ‘Bouwen aan kansen voor iedereen’ zijn tien gemeentelijke wijkaccommodaties benoemd te weten de Schöppe, Eninver, de Schelf, Möll’nwiek, de Goossenmaat, de Driehoek, de Trefhoek, ’t Dok, het Aahoes en Brookshoes.

In 2022 schreven we dat de kaders die meegegeven zijn in ‘bouwen aan kansen voor iedereen’ de basis vormen voor de uitwerking en besluitvorming voor de toekomstige inzet, beheer en exploitatie van de wijkaccommodaties oftewel dat onderzocht wordt hoe de ‘toekomstige situatie’ moet zijn.

In 2023 is gestart met een visie op de genoemde gemeentelijke wijkaccommodaties. Deze visie is opgesteld en op 7 november 2023  vastgesteld door de gemeenteraad.

Omdat het contract met de huidige exploitant op 31-12-2024 eindigt, is dit het moment om uit te zoeken welke vorm van exploitatie en dagelijks beheer wenselijk is voor de zes gemeentelijke wijkaccommodaties die in eigendom van de gemeente zijn en beheerd worden door deze exploitant zijnde de Schöppe, Eninver, de Schelf, Möll’nwiek, de Goossenmaat en de Driehoek. Daarom is in 2023 een onderzoek gestart waarbij de vormen inbesteden, uitbesteden en quasi-inbesteden zijn onderzocht. In het eerste kwartaal van 2024 besloot het college te kiezen voor het in eigen beheer uitvoeren van de exploitatie en het dagelijks beheer.

Na het vaststellen van de visie is gestart met het komen tot een evenwichtige en evenredige verdeling van de subsidiemiddelen voor de wijkaccommodaties. Daarbij wordt ook gekeken naar het goed uitlegbaar zijn van de verdeling van de subsidiemiddelen. Een eerste stap die gezet, is het verstrekken van subsidie aan het Aahoes en Brookshoes.

Verder is, na de vaststelling van de visie, gestart met het opstellen van een afwegingskader.

Voldoende goede speel- en sportvoorzieningen

De kwaliteitsslag spelen is voor circa 80% gereed. De laatste wijken worden in 2024 aangepakt. De evaluatie van het speelbeleid is doorgeschoven naar 2024. Hierbij wordt het onderzoek naar skatevoorzieningen meegenomen.

Realiseren van een schone/verzorgde omgeving en verhogen onderhoudsniveau openbare ruimte

Het college van B&W heeft er in 2023 voor gekozen de kwaliteit van de openbare ruimte niet verder te verhogen. Wel is besloten tot een impuls om de kwaliteit van straatmeubilair en de onderhoudbaarheid van onkruid te verbeteren. Dit wordt in 2024 projectmatig uitgevoerd.

Betere toegankelijkheid

De aanpak voor betere toegankelijkheid is doorgeschoven naar 2024 om aan te kunnen sluiten bij de mobiliteitsvisie.

Gevaarlijke verkeerssituaties
Onderzoek en aanpak

Het eerste aanbestedingstraject voor de mobiliteitsvisie is helaas mislukt. Partijen konden niet voldoen aan de door ons gewenste planning, capaciteitsvraag en/of kwaliteit. Er loopt een nieuw aanbestedingstraject. Wanneer deze aanbesteding leidt tot de opdracht aan een bureau, wordt de gemeenteraad geïnformeerd over een actuele planning.

Minder werkloosheid

In 2023 voerde Uitvoering Sociaal 1.025 gesprekken met jongeren tot 27 jaar. Deze gesprekken waren erop gericht om de betreffende jongeren:

  • die vanuit het primair onderwijs naar het voorgezet onderwijs of vanuit het V(S)O naar het MBO gaan en extra ondersteuning nodig hebben, goed voor te bereiden en op de nieuwe school (extra) ondersteuning in gang te zetten.
  • die in het voortgezet onderwijs en het MBO een groot risico lopen op school- of maatschappelijke uitval door psychosociale problemen, verslaving, schulden of problemen thuis op school extra te ondersteunen om zich te ontwikkelen en een startkwalificatie te halen.
  • die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten, in het bijzonder jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs, praktijkonderwijs en entree-onderwijs, persoonlijk te begeleiden naar een passende vervolgstap.
  • die werken en ondersteuning nodig hebben te begeleiden zodat ze aan het werk blijven en daarnaast ook kunnen blijven leren. Zo nodig met jobcoaching en loonkostensubsidie voor de werkgever.
  • die niet op school zitten of niet aan het werk zijn (of minder verdienen dan 300 euro per maand) te benaderen en te begeleiden zodat ze terug naar school of aan het werk kunnen of een combinatie daarvan.

Met de uitvoering Participatiewet, het Doorstroompunt (voorheen RMC, gericht op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten) en uitvoering Leerplicht is er daarmee een zo goed als mogelijk gesloten keten om jongeren te behoeden voor werkloosheid.
Mochten ze onverhoopt toch in een uitkering belanden, dan zijn er ook dan voldoende instrumenten om in te zetten.

Deze pagina is gebouwd op 08/02/2024 11:22:28 met de export van 08/02/2024 11:15:59