Home

Bijlagen

5.2 Wijzigingen in gedelegeerde en gemandateerde bevoegdheden

Samenvatting

In 2022 is door de raad een delegatiebesluit genomen (RAAD-7286 ) ter voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1-1-2024. In 2023 zijn er geen separate delegatiebesluiten geweest. Wel is het register gewijzigd met het vaststellen van de programmabegroting voor 2024. In 2023 is het mandaatregister geactualiseerd. Het meest actuele delegatieregister is terug te vinden in de bijlage bij de programmabegroting 2024.

Inleiding
De gemeenteraad van Almelo besloot op 2 december 2014 dat een geactualiseerd delegatieregister jaarlijks bij de programmabegroting moet worden vastgesteld. In deze jaarverantwoording rapporteren we over eventuele wijzigingen in gedelegeerde en gemandateerde bevoegdheden die in 2023 hebben plaatsgevonden. Dat is in overeenstemming met de informatie in onze raadsbrief van 26 januari 2016 (RAAD-3456 )

Aanpassing van het delegatieregister in 2023

Het delegatieregister dat bij de programmabegroting 2024 is vastgesteld, is ten opzichte van het delegatieregister dat bij de programmabegroting 2023 is vastgesteld, gewijzigd. Dit i.v.m. de inwerkingtreding van de Wet open overheid (Woo) ter vervanging van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De omschrijving van de bevoegdheid is hiervoor in het register aangepast evenals de juridische grondslag.
Ter voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet is in 2022 reeds besloten om het wijzigen en uitwerken van het omgevingsplan in bepaalde gevallen te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders (BW-9363 en RAAD-7286 ). Het delegeren is mogelijk op grond van de Omgevingswet omdat de raad een kaderstellende rol heeft en het college een uitvoerende. Het delegeren van het vaststellen van delen van het omgevingsplan sluit hierop aan. Omdat dit besluit pas in werking is getreden bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet (1-1-2024) is het bij de vaststelling van de programmabegroting voor 2024 nog niet in het register verwerkt. Dit wordt meegenomen bij de vaststelling van de programmabegroting voor 2025.

Wijzigingen van de gemandateerde bevoegdheden in 2023
In het mandaatregister zijn de mandaten, volmachten en machtigingen opgenomen die op permanente grondslag door de burgemeester en het college zijn verleend. Het is ook mogelijk om in een afzonderlijk geval een mandaat te verlenen. Deze (incidentele) mandaten zijn niet in het register opgenomen. Het mandaatregister is toegankelijk via intranet en internet.

Op 19 september 2023 heeft het college het mandaatregister geactualiseerd. Vervolgens heeft het college dit register op 27 februari 2024 gewijzigd vastgesteld, met name vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het meest actuele register betreft document INT-90950 en is te raadplegen via de link:
Gemeenteblad 2024, 101218 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl) .
Het mandaatregister wordt in het najaar van 2024 opnieuw geactualiseerd.

Deze pagina is gebouwd op 08/02/2024 11:22:28 met de export van 08/02/2024 11:15:59