3.5.6 Digitalisering en datagedreven werken
Wij streven naar een verdere professionalisering van onze organisatie. Digitalisering en meer datagedreven werken dragen daar aan bij. Het biedt kansen zoals het kunnen nemen van gefundeerde beslissingen op basis van actuele informatie, efficiëntere procedures, en de inzet van slimme innovatieve toepassingen met als gevolg kostenbesparingen. Voor inwoners en bedrijven betekent dit een optimalisering van de dienstverlening door slimme producten, actuele en betrouwbare informatie, en klantvriendelijke snelle procedures.
In 2023 is gestart met het professionaliseren van informatiemanagement, procesmanagement, gegevensmanagement en project- en portfoliomanagement. Dit zijn noodzakelijke randvoorwaarden voor het continue verbeteren van dienstverlening en een efficiëntere bedrijfsvoering.
In 2023 is geïnvesteerd in de basis voor de komende jaren. Er zijn procesmedewerkers aangesteld die een centraal procesmanagement aan het opbouwen zijn en de organisatie verder helpen met het actualiseren van processen.
De datavisie is verder uitgewerkt en vertaald in een datastrategie (inclusief onderwerpen voor ethiek, privacy, datamanagement en 'datavaardigheid') voor de komende jaren. De rollen en werkwijzen in informatiemanagement zijn verder uitgewerkt en capaciteit is uitgebreid om slagvaardig en met beleid de digitale uitdagingen op te kunnen pakken. Project- en portfoliomanagement is hiervoor noodzakelijk om in de hoeveelheid aan uitdaging, de juiste keuzes te kunnen maken, te kunnen prioriteren en zo als organisatie meer in control te zijn bij het plannen van projecten. Een eerste opzet met noodzakelijke rollen hiervoor is gemaakt inclusief andere werkwijzen om projecten efficiënt uit te kunnen gaan voeren. Er is gewerkt aan een plan met de gewenste informatievoorziening, monitoring en infrastructuur om het sociaal domein verder te digitaliseren. Hierbij wordt nadrukkelijke rekening gehouden met de dienstverlening Almelo breed. Daarnaast worden dashboards gerealiseerd om beter te kunnen sturen. Om de informatiehuishouding in het fysieke domein en in de keten naar de landelijke voorzieningen te verbeteren, is een centrale objectenregistratie en de nodige capaciteit gerealiseerd. Dit levert meer actuele, juiste en bruikbare data dat door meerdere disciplines gebruikt wordt voor dagelijkse sturing of meerjarenplanning.
In 2024 gaan we verder met concrete acties en projecten om zowel de toegang voor de inwoners en medewerkers, de kwaliteit van data en informatievoorziening, als de optimalisatie van interne processen en dienstverlening te realiseren.