3.3.4 Wegen
Verharding & Civieltechnische kunstwerken
Beleidskaders
- Beleidsplan gladheidsbestrijding
- Beleidsnota Integraal Beheer Openbare Ruimte
- Impactvisie kunstwerken
- Beleidsnota IBOR (Integraal Beheer Openbare Ruimte)
- Integraal Verzorgend Onderhouds Plan
- Beheerplan Verhardingen
- Beheerplan Civieltechnische kunstwerken
- Beheerplan waterbouwkundige constructies
- Beheerplan Verkeers(regel)installaties
Projecten uitgevoerd in 2023
In 2023 zijn meerdere complexe opgaven ingevuld waarbij er in een goede samenwerking met de contractpartner mooie resultaten behaald zijn:
- Van Rechteren Limpurgsingel;
- Nijreessingel;
- Kruising Nijreessingel - H. Roland Holstlaan;
- Broekerheide;
- Almeloseweg;
- Ootmarsumsestraat;
- Brug Slagenweg;
- afronding brug Grotestraat Zuid;
- Meerdere kleinere projecten.
We zetten in op levensduurverlengend onderhoud. Blijvend aandachtspunt is de beheerbaarheid in de ontwerpfase en voldoende aanvangskwaliteit in de projectfase zodat verzorgend onderhoud beheersbaar is.
We werken nu met een nieuw type van onderhoudscontracten waarbij we samen met de aannemer invulling gaan geven aan de onderhoudsopgave. De levertijden hebben zich weer enigszins genormaliseerd, maar de prijzen blijven hoog.
Projecten worden blijvend integraal aangepakt om zo ook gemeentelijke doelen te combineren. Denk aan de aanpak van hittestress, realisatie van meer groen of verbetering van afwatering of verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming. Op deze manier wordt ook de overlast voor de omgeving beperkt en zijn de totale kosten lager. Dit is een aanpak die al langere tijd wordt ingezet en blijvend wordt verbeterd. We merken dat dit ook zijn vruchten afwerpt in de participatie met de inwoners en ondernemers van de buurt.
Verkeersregelinstallaties (VRI):
Beleidskaders.
Beheerplan verkeersregelinstallaties 2020 – 2023.
Projecten
In 2023 zijn 4 installaties vervangen. Dit betreft de VRI’s op de volgende kruispunten :
- K3031 H. Roland Holstlaan – Ambachtstraat;
- K3035 Ootmarsumsestraat – Markgraven;
- K3043 Bleskolksingel – Vriezenveenseweg;
- K3062 H. Roland Holstlaan – Weezebeeksingel – Nijreessingel.
Daarnaast hebben we opdracht gegeven voor de vervanging van twee installaties, de uitvoering daarvan is in 2024. Dit betreft de kruispunten :
- K3001 Kolthofsingel – Aalderinkssingel – Turfkade;
- K3006 Nachtegaalstraat – Schoolstraat – Nieuwstraat .
Helaas lukt het ons niet om binnen de beschikbare budgetten te blijven voor de vervanging. Installaties zijn fors duurder geworden en ook lukt de beoogde financiering binnen het 'werk met werk' maken niet altijd. Zo moet bijvoorbeeld kruispunt K3042 toch worden vervangen en kan (nog) niet vervallen. De automaat is echt aan het einde van zijn levensduur, maar planvorming van omliggend gebied (Westerdok en bevaarbaar maken kanalen) is nog niet zover. Vanuit verkeersveiligheid is het wel noodzakelijk een regelinstallatie daar te hebben. Dit kost extra budget.
Dit knelpunt wordt bij de huidige begroting betrokken.
We zijn een eind op streek met TINA5. Dit is het systeem waarmee de weggebruiker informatie kan opvragen over het eerstvolgend verkeerslicht (ook wel bekend als Talking Traffic). Door lange leveringstermijnen was het niet mogelijk om dit geheel in 2023 uitgevoerd te krijgen. Dit project loopt door in 2024.
Daarnaast is in 2023 een doorstart met DAES gemaakt (Doorstroming Als Een Service). Meer werkzaamheden zijn daardoor bij de DAES-partners ondergebracht. De DAES-partners hebben in 2023 laten zien, dat zij meer grip op de kosten hebben gekregen, waardoor het voor de gemeente ook verantwoord is om de volgende fase in te gaan.
Projecten Investeringsimpuls Fysieke infrastructuur, uitgevoerd dan wel afgerond in 2023 .
Deze projecten zorgen voor beter en veilig fietsverkeer dan wel een betere doorstroming in de stad:
- Fietspad westzijde van Rechteren Limpurgsingel. Het fietspad is doorgetrokken tot aan de verkeerslichten. Fietsers kunnen hier beter oversteken.
- H. Roland Holstlaan – Ambachtstraat. Hier is een extra voorsorteervak op de Ambachtstraat gemaakt, waardoor verkeer op H. Roland Holstlaan beter doorstroomt.
- H. Roland Holstlaan – Weezebeeksingel – Nijreessingel. Hier is naast onderhoud ook een vrij vak gemaakt voor rechts afslaand verkeer vanaf H. Roland Holstlaan naar de Nijreessingel. Dit komt de doorstroming ook ten goede.
Daarnaast is er ook veel werk verzet aan het voorbereiden (uitvoeringsklaar maken) van projecten:
- F35, tracé Wierdensestraat (gedeelte ROC – E. ten Catelaan). Beschermd stadsgezicht voor een deel van dit tracé zorgt voor extra complicaties. In 2024 kan dit de inspraak in gaan.
- Camerahandhaving. Een aantal stappen is gezet. De verkeersbesluiten zijn onherroepelijk en de camera’s zijn geplaatst. Systeem zal in 2024 in gebruik genomen worden.
In 2023 zijn onderzoeken uitgevoerd voor :
- H. Roland Holstlaan 2 e fase, gedeelte Kleine Bunder – A35.
- Kleine Bunder - Bornerbroeksestraat - Twentepoort Oost - Van Rechteren Limpurgsingel - Berkelstraat - Kieftsbeeklaan.
Openbare verlichting:
In 2019 is besloten tot het versneld omvormen van een groot deel van de openbare verlichting naar LED-verlichting. In totaal betreft het 11.333 verlichtingsarmaturen in de periode 2020 tot en met 2023.
In 2023 is voor het laatste deel opdracht gegeven en grotendeels uitgevoerd. Hierbij is ook de speciale verlichting in het centrumgebied meegenomen waarvoor in 2023 een extra krediet beschikbaar is gesteld.
In 2023: hebben we naast het centrum onder andere de verlichting vervangen in het Paradijs, langs de Ravenslootsingel, Sluiskade NZ en ZZ, in De Riet, Kollenveld en langs de H. Roland Holstlaan.
De uitvoering loopt nog in 2024 door, onder andere in Markgraven en langs de Sluitersveldssingel.