3.8.2 Wat hebben we bereikt?
- We hebben ons maximaal voorbereid op de invoer van de Omgevingswet en de Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) die beide op 1 januari 2024 zijn ingegaan.
- Er is een geheel nieuwe algemene legesverordening ontwikkeld op basis van het nieuwe VNG model en op basis van de nieuwe Omgevingswet.
- We hebben onderzoek gepleegd naar onze openings- en bereikbaarheidstijden. Op basis hiervan zijn de openingstijden zowel vervroegd als op de donderdagavond enigszins uitgebreid. Naar behoefte zullen we bij piekaanvragen ook op de dinsdagavond opengaan.
- Opnieuw zijn meer producten/diensten digitaal beschikbaar gekomen voor aanvragers hiervan.
Indicator | 2019 | 2021 | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Waardering inwoners algehele dienstverlening | Almelo | 6,7 | 6,7 | *1 | ||
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente. | Grootteklasse | 6,7 | 6,8 | |||
Waardering inwoners digitale dienstverlening | Almelo | 7,1 | 7,0 | *1 | ||
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente. | Grootteklasse | 7,0 | 7,0 | |||
Waardering ondernemers algehele dienstverlening | Almelo | 6,3 | 6,7 | *2 | ||
Het gemiddelde rapportcijfer dat ondernemers geven voor de dienstverlening van de gemeente. | Grootteklasse | 6,3 | 6,5 | |||
Waardering ondernemers digitale dienstverlening | Almelo | 7,5 | 7,2 | *2 | ||
Het gemiddelde rapportcijfer dat ondernemers geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente. | Grootteklasse | 6,6 | 6,2 | |||
Bron: waatstaatjegemeente.nl |
De burger- en de ondernemerspeiling worden elk eenmaal per twee jaar uitgevoerd. Voor het laatst in 2021.
*1: In 2023 hebben we vanuit de gemeente Almelo geen burgerpeiling uitgevoerd. De burgerpeiling maakt o.a. gebruik van het AlmeloPanel. Sinds het invoeren van de AVG in 2018 is de bemensing van het AlmeloPanel niet meer representatief voor Almelo. Wijken, leeftijdscategorieën en migratieachtergronden zijn ondervertegenwoordigd. In november 2023 heeft er een campagne gelopen om mensen te vragen om lid te worden. Dat betekent dat de cijfers in onderzoeken na het opwaarderen van het AlmeloPanel anders zullen zijn.
Tot nu toe heeft de burgerpeiling net voor en tijdens de vakantie gelopen en kwam het resultaat in het najaar. Enschede en Hengelo zetten de burgerpeiling uit in het voorjaar.
Beide punten in overweging genomen is besloten om dit jaar, 2023, geen burgerpeiling uit te voeren.
In het voorjaar van 2024 wordt de burgerpeiling uitgezet waarbij we gebruik maken van het nieuwe AlmeloPanel en gelijk oplopen met omliggende gemeenten.
*2: De VNG is gestopt met de ondernemerspeiling en Almelo heeft daarom in 2023 geen ondernemerspeiling laten uitvoeren. Almelo gaat over op de MKB peiling MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland. Vanwege vernieuwing was deze peiling in 2023 niet ter beschikking. Deze peiling zal daarom in 2024 worden uitgevoerd.
Indicator | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Waardering gemeentelijke klantfeedback alle gemeten producten en kanalen | Almelo | 9,2 | * | * | 9,2 | 9,1 |
Toelichting:
* = Door de coronapandemie waren er voor de jaren 2020 en 2021 geen statistisch verantwoorde cijfers te produceren. Een groot deel van de klantfeedback wordt verzameld via apparatuur met een aanraakscherm. Deze apparatuur is gedurende de coronapandemie vanwege mogelijk besmettingsgevaar buiten werking gesteld. Eind september 2022 is de apparatuur weer in gebruik genomen. De cijfers over 2022 gaan daarmee over de maanden oktober t/m december.
De eigen indicator wordt gemeten na een baliebezoek. Een inwoner kan de dienstverlening met een groene (goed, =10 punten), een oranje (matig, = 5 punten) of een rode smiley (slecht, = 0 punten) waarderen.
Het getal geeft de gemiddelde waardering aan van alle binnengekomen reacties.