Basisbegroting

Volksgezondheid en milieu

2.2.8.4 Financieel terugkijken

Lasten per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2023

2023

2023

N/V

7.1 Volksgezondheid

4.208

3.671

-537

V

7.2 Riolering

10.171

9.722

-448

V

7.3 Afval

7.470

6.936

-533

V

7.4 Milieubeheer

5.913

4.361

-1.552

V

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

441

453

12

N

Bedragen x 1.000 euro

Baten per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2023

2023

2023

N/V

7.1 Volksgezondheid

-528

-513

16

N

7.2 Riolering

-12.936

-12.362

574

N

7.3 Afval

-9.958

-9.296

662

N

7.4 Milieubeheer

-2.718

-1.999

719

N

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

-442

-422

20

N

Bedragen x 1.000 euro

Saldo per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2023

2023

2023

N/V

7.1 Volksgezondheid

3.680

3.159

-521

V

7.2 Riolering

-2.766

-2.640

126

N

7.3 Afval

-2.489

-2.360

129

N

7.4 Milieubeheer

3.195

2.362

-833

V

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

-1

31

32

N

Bedragen x 1.000 euro

Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.

7.1 Volksgezondheid
Het voordeel is te verklaren door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten.

7.2 Riolering
De gemeente streeft naar 100 procent kostendekking bij riolering. Verschillen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de egalisatievoorziening riolering.

In 2023 is er vanwege lagere lasten (448.000 euro) en hogere baten (330.000 euro), per saldo 778.000 euro minder onttrokken aan de egalisatievoorziening riolering. De totale onttrekking in de egalisatievoorziening riolering komt daarmee op 419.500 euro in 2023 ten opzichte van 1,33 miljoen euro begroot. Het saldo van de egalisatievoorziening riolering komt daarmee op 5,28 miljoen euro per ultimo 2023.

De lagere lasten worden deels veroorzaakt doordat een deel van de geplande werkzaamheden en projecten niet is uitgevoerd, door onderbezetting (232.000 euro). Er is tijdelijke externe capaciteit ingehuurd om de achterstanden in te lopen en wordt gewerkt aan een structurele en adequate invulling van de benodigde inzet. In 2023 zijn de kosten voor kwijtschelding 126.000 euro lager dan begroot.
Aan de batenkant is er sprake van een voordeel van 330.000 euro, waarvan 48.000 euro als gevolg van niet
geraamde inkomsten uit de aanleg van rioolaansluitingen en 66.000 euro uit hogere klimaatsubsidies en bijdrages derden. De overige hogere inkomsten houden onder andere verband met hogere rioolheffingen als gevolg van minder leegstand.

7.3 Afval
De gemeente streeft naar 100 procent kostendekking bij afval. Verschillen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de egalisatievoorziening afval.
Het positieve saldo van baten en lasten wordt toegevoegd aan de egalisatievoorziening. Na de storting van het saldo van afgerond 300.000 euro komt de voorziening eind 2023 op 3,1 miljoen euro. In de begroting 2023 werd nog een onttrekking van circa 500.000 euro aan de voorziening geraamd.
De belangrijkste verklaringen voor de afwijking ten opzichte van de begroting zijn:

  • Minder kwijtschelding dan begroot (200.000 euro voordelig)
  • Voordeel op de afvalstoffenheffing, voornamelijk als gevolg van minder leegstand (100.000 euro voordelig)
  • Lagere kosten voor afkeur plastic, metalen en drinkafval (PMD) (100.000 euro voordelig). De hoeveelheid aangeboden afkeur is lager dan begroot en de kosten van het doorsorteren zijn lager.
  • Oud papier en karton (OPK) laat een voordeel zien van ruim 100.000 euro. Het grootste deel van dit voordeel betreft de eindafrekening over de jaren 2020/2021/2022 en kan als incidenteel worden aangemerkt.
  • De diverse fracties laten per saldo een voordeel zien van  100.000 euro. De afwijkingen zijn zeer divers. Er zijn minder kosten gemaakt voor verwerking van o.a. matrassen, asbest en versnipperbaar hout.  En er zijn meer opbrengsten gerealiseerd op onder andere frituurvet.
  • Voordeel van bijna 100.000 euro op  groente, fruit en tuinafval (GFT) doordat er minder tonnages GFT verwerkt zijn door Twence.
  • Tenslotte is er nog een voordeel van bijna 100.000 euro van Twente Milieu te melden uitgaande van een DVO ter waarde van 4,1 miljoen euro.

Het resterende saldo op taakveld 7.3. afval houdt verband met het feit dat een deel van de basten en lasten met betrekking tot afval, conform BBV, op andere taakvelden wordt verantwoord (kwijtschelding, compensabele BTW).

7.4 Milieubeheer
Het voordeel van 700.000 euro op de baten en 800.000 euro aan de lastenkant is te verklaren door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten.
Daarnaast is er een voordeel van ruim 600.000 euro op uitvoeringskosten programma Klimaat en Milieu aan de lastenkant.
Deze budgetruimte is voorgesteld om mee te nemen naar de begroting 2024 middels budgetoverheveling. Ook het ODT laat een voordeel zien van 100.000 euro.
Binnen het milieutakenpakket van de Omgevingsdienst Twente (ODT) bleef uitvoering in 2023 achter bij de programmering. De niet bestede middelen over 2023 worden aan de deelnemers gerestitueerd.

Deze pagina is gebouwd op 08/02/2024 11:22:28 met de export van 08/02/2024 11:15:59