2.2.6.4 Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2023 | 2023 | 2023 | N/V | |
5.1 Sportbeleid en activering | 5.903 | 5.613 | -290 | V |
5.2 Sportaccommodaties | 1.044 | 1.071 | 26 | N |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 4.563 | 3.696 | -867 | V |
5.4 Musea | 46 | 52 | 7 | N |
5.5 Cultureel erfgoed | 51 | 57 | 6 | N |
5.6 Media | 2.587 | 2.363 | -224 | V |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 7.023 | 7.175 | 152 | N |
Totaal lasten | 21.218 | 20.027 | -1.190 | V |
Bedragen x 1.000 euro |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2023 | 2023 | 2023 | N/V | |
5.1 Sportbeleid en activering | -1.609 | -1.687 | -78 | V |
5.2 Sportaccommodaties | -227 | -230 | -3 | V |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -605 | -98 | 507 | N |
5.4 Musea | -108 | -90 | 18 | N |
5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 0 | 0 | N |
5.6 Media | -291 | -71 | 220 | N |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -100 | -90 | 10 | N |
Totaal baten | -2.940 | -2.267 | 674 | N |
Bedragen x 1.000 euro |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
2023 | 2023 | 2023 | N/V | ||
5.1 Sportbeleid en activering | 4.294 | 3.925 | -369 | V | |
5.2 Sportaccommodaties | 817 | 841 | 23 | N | |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 3.958 | 3.598 | -360 | V | |
5.4 Musea | -62 | -38 | 25 | N | |
5.5 Cultureel erfgoed | 51 | 57 | 6 | N | |
5.6 Media | 2.296 | 2.292 | -4 | V | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 6.923 | 7.085 | 162 | N | |
Totaal saldo | 18.278 | 17.761 | -517 | V | |
Bedragen x 1.000 euro |
Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen tussen begroting en werkelijkheid toegelicht die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
5.1 Sportbeleid en activering
Het voordeel op de lasten wordt grotendeels verklaard door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten. Daar tegenover staat een hogere aanvraag voor BTW-compensatie vanuit het Sportbedrijf . Daarnaast zijn er uitkeringen gedaan aan amateursportverenigingen die door de gestegen energieprijzen in continuïteitsproblemen zijn gekomen; hiervoor zijn rijksmiddelen ontvangen in de vorm van de SPUK NEAS (Specifieke uitkering noodfonds energie amateursportverenigingen).
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Het voordeel op de lasten wordt grotendeels verklaard door de begrotingssystematiek van de meerjarige incidentele projecten.
De incidentele middelen die beschikbaar zijn gesteld voor het uitvoeringsprogramma cultuurregio van 184.000 euro vallen vrij ten gunste van het resultaat.
5.6 Media
Het voordeel op de lasten en het nadeel op de baten worden verklaard door de regeling subsidies lokale bibliotheekvoorzieningen.
Het college heeft besloten een eenmalige subsidie, voor een bedrag van 220.000 euro te verlenen aan Stichting openbare Bibliotheek Almelo en Theater Hof 88. Hier staan begrote baten in de vorm van een specifieke uitkering (SPUK) tegenover.
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
De overschrijding op dit taakveld is hoofdzakelijk het gevolg van incidenteel hogere kosten voor de tractiemiddelen. In afwachting van het meerjaren-investeringsplan voor tractie is de aanschaf en vervanging van tractiemiddelen uitgesteld. Hierdoor waren er in 2022 en 2023 hogere kosten voor onderhoud en is er een aantal voertuigen tijdelijk geleased/gehuurd. Hier staan gedeeltelijk lagere kapitaalslasten tegenover. Eind 2023 is het tractieplan vastgesteld en wordt er uitvoering gegeven aan vervanging en aanschaf van de voertuigen. De onderhoudskosten en kosten voor huur/lease zullen dalen. Met het voordeel dat hierdoor ontstaat wordt de taakstelling op tractie structureel ingevuld.