3.6.6.5 Twence Holding BV
Financiële kengetallen | 1-1-2023 | 31-12-2023 | V/N |
---|---|---|---|
Financieel resultaat | -32.500 | -9.500 | V |
Eigen vermogen | 176.054 | 169.261 | |
Vreemd vermogen | 110.693 | 109.018 | |
Solvabiliteit (EV/TV) | 61,4% | 60,8% | |
Bedragen x 1.000 euro |
Ontwikkelingen
Ook in 2023 heeft Almelo zich ingezet om het eigenaarschap van deze verbonden partij te beëindigen, conform de wens van de gemeenteraad van Almelo uit 2015. Deze wens heeft de raad tijdens de begrotingsbehandeling in november nogmaals bevestigd. In 2022 is, na een bemiddeling van de heer Staal (oud-Commissaris van de Koning), door alle aandeelhouders en het bedrijf besloten tot een proces van aan- en verkoop van de aandelen van Almelo, Oldenzaal en Twenterand. Dit proces is nog gaande. Door AVR is afgelopen jaar een bodemprocedure aangespannen tegen Twence en alle aandeelhouders. De claim van AVR gaat over de vraag of aandeelhoudende gemeenten hun huishoudelijke afval al dan niet via een aanbesteding moeten laten verwerken. Op 1 februari 2023 heeft de rechter de claims van AVR afgewezen, onbekend is of AVR tegen deze uitspraak in beroep gaat.
Welke risico's loopt de gemeente Almelo?
De gemeente is zowel aandeelhouder als klant van Twence. Enerzijds heeft de gemeente als aandeelhouder belang bij een passend rendement. Anderzijds heeft de gemeente als klant belang bij een marktconforme prijs voor de verwerking van het afval. De belangen van de gemeente als aandeelhouder zijn niet noodzakelijkerwijs volledig congruent met de belangen van de gemeente als klant. Zo kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een situatie waarin de gemeente als klant behoefte heeft om de markt op te gaan, terwijl de gemeente als aandeelhouder een rendementsbelang in Twence heeft. De Ava stelt de tarieven vast voor de verwerking van het huishoudelijk afval van aandeelhouders, waardoor de Ava het rendement beïnvloedt en daarmee de continuïteit van de onderneming.